Tuesday, December 8, 2009

Kursus Pemasaran Negeri Selangor

Pada 18-20 November yang lalu, saya berkesempatan menyertai Program Asas Pemasaran, Peringkat Negeri Selangor anjuran Institut Keusahawanan Negara (INSKEN) di bawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di Carlton Holiday Hotel & Suites Shah Alam.

En.Zarawi Din yang banyak berkongsi ilmu dan pengalaman beliau

Tenaga penggerak dari Mega Consult & Services

sedang khusyuk mendengar taklimat

rakan-rakan Phaser-PKNS yang turut serta menyertai program

TIPS: Melayan pelanggan dengan "kelembutan" (SOFTEN)

S = Smile ( Senyum itu sedekah... ;) )

O = Open Posture (Sentiada berada di dalam keadaan tenang dan sedia berkhidmat untuk pelanggan)

F = Forward Lean (Tunduk ke hadapan sedikit untuk mendengar respon)

T = Touch (Sentuhan tanda mesra (tapi bukan untuk yang berlainan jantina!))

E = Eye Contact (Hubungan mata ke arah pelanggan tanda mengambil perhatian )

N = Nod (Tundukkan kepala tanda bersetuju)


LANJUTAN TIPS : Melayan Rungutan Pelanggan (HEAT)

H = Hear (Dengar keluhan, rungutan, komen dan kritikan pelanggan dahulu)

E = Emphaty (Bagaimana keadaan kalau diri kita berada di tempat pelanggan)

A = Ask & Action (Bertanya dengan baik dan buat tindakan susulan)

T = Thank U..! (Ucaplah terima kasih kerana komen pelanggan itu adalah untuk kebaikan kita di masa yang akan datang..!)

Selamat mencuba ;)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rehat Sejenak